fbpx

מה זה מדד המחירים לצרכן ומהי חשיבותו למשכנתא?

כבר בצעדים הראשונים שלנו בבניית תמהיל משכנתא, סביר מאוד להניח שהמונח "מדד המחירים לצרכן" יצוף שוב ושוב.
כולנו שמענו יותר מפעם את המונח "צמוד למדד". עם זאת, רבים מאיתנו איננו בטוחים במה בדיוק מדובר. זהו אחד המדדים הכלכליים המשמעותיים ביותר המשפיעים על המשק הישראלי ותנודותיו עשויים להשפיע על החזר המשכנתא שלנו שנים קדימה.
כאן, נסביר מה זה מדד המחירים לצרכן, מה משפיע עליו וכיצד הוא יכול לשנות את תנאי המשכנתא שלך.

אז מה זה מדד המחירים לצרכן בעצם?

מדד המחירים לצרכן מודד על בסיס חודשי את התנודות בעלויות סל תצרוכת קבועה של מוצרים ושירותים המשמשים משקי בית בישראל למחיה בסיסית.

סל התצרוכת מורכב מכ10 קבוצות ראשיות של מוצרים שכולנו צורכים.
לכל אחד מהם אחוז שונה במדד המבטא את האחוז מההוצאה החודשית של משפחה ממוצעת.
סל המדד כולל בסך הכול כ-1,400 מוצרים ושירותים שונים.

איך מחושב מדד המחירים לצרכן?

הסל נקבע על פי סקר הוצאות משקי בית בישראל שעורכים בלשכה המרכזית לסטטיסטיקה מדי שנה
(החל משנות ה-50 ועד היום) ובו משתתפים כ13,000 משקי בית שונים.
הרגלי הצריכה מתעדכנים כל שנתיים בממוצע ולכן זוהי גם התכיפות בה מעודכן סל התצרוכת והמשקל של כל סעיף בסל. כך למשל, בעבר כלל הסל סעיפים כמו תקליטים, או שימוש בטלפונים ציבוריים. כיום, ישנם סעיפים כמו מוצרי מזון ללא גלוטן ואופניים חשמליים.

מתי מתפרסם מדד המחירים לצרכן?

המדד מפורסם בכל 15 לחודש.

מהי חשיבותו של מדד המחירים לצרכן?

המדד מהווה את הרכיב החשוב ביותר בחישוב שיעור האינפלציה וכפועל יוצא מכך, את שיעור הירידה או העלייה בערכו של הכסף כל חודש. אם המדד עולה משמעות הדבר היא שצריך יותר כסף בשביל לקנות את אותם מוצרים ושירותים ומכאן באה לידי ביטוי האינפלציה.

מדוע מוצמדים מסלול משכנתא שונים למדד?

חשוב להבהיר, ההצמדה למדד נועדה לשרת בעיקר את האינטרסים של הבנק ולמנוע כל אפשרות כי יהיה עליו לספוג הפסד במסגרת מתן משכנתא. כדי להבין זאת, נשתמש בדוגמא. נניח שלקחנו ב-1995 משכנתא על סך מיליון ₪. אותם מיליון ש"ח ב-2020 מאפשרים לקנות כמות קטנה בהרבה של מוצרים ושירותים.
במקרה כזה הבנק מפסיד. המיליון שלו הוא לא אותו מיליון. כדי לגדר את הסיכון הזה, מוצמדת המשכנתא למדד. אין כל ספק שמסלולים צמודי מדד רווחיים מאוד לבנק וסביר מאוד להניח שינסו לשכנע אותנו ללכת על מסלול כזה.

מה זה מדד המחירים לצרכן – כיצד מוצמדת המשכנתא למדד?

העיקרון הוא פשוט למדי – לוקחים את קרן המשכנתא (במסלול צמוד למדד), מכפילים אותה באחוז העלייה של המדד, ואת התוצאה מעמיסים על קרן המשכנתא.

לדוגמה: אם יש לנו משכנתא של 1,000,000 ₪ והמדד עלה בחודש האחרון ב1% אז אוטומטית מתווסף לנו 10,000₪ לקרן, כך שבמקום 1,000,000 ₪  נצטרך להחזיר 1,010,000 ₪. וזה כמובן משפיע גם על ההחזר החודשי שילך ויגדל עם השנים. לא קשה להבין כיצד ההצמדה למדד המשנה את סכום הקרן, יכולה לגרום לנו "לרוץ במקום" ולשלם במשך שנים מבלי שסכום הקרן ישתנה. היבט זה לעתים קרובות שוחק את יכולת ההחזר של לווים רבים.

כמה המדד המחירים לצרכן היום?

נכון למרץ 2024, עומד מדד המחירים לצרכן על 105.4, עלייה של 0.4% מהחודש הקודם.
ניתן לרשום בגוגל "מדד המחירים לצרכן", להכנס לאתר של הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה ולהתעדכן במצב הנוכחי של המדד בכל רגע.

כמה צפוי מדד המחירים לצרכן לעלות בשנה?

היעד של בנק ישראל לעליית המדד השנתי הוא בין 1%-3% וזהו לרוב אכן הממוצע השנתי.
עם זאת, ישנן גם תקופות בהן מגמת המדד היא שלילית, אך בטווח הארוך זוהי אכן העלייה הממוצעת.

אז מה עדיף – מסלול צמוד מדד או מסלול לא צמוד מדד?

כעת משהבנו מה זה מדד המחירים לצרכן, רק מתבקש שנשאל האם כדאי לבחור במסלולים צמודי מדד.
הדבר תלוי במידה רבה בין אילו מסלולים אנו משווים, בהצעת שיעורי הריבית של הבנק והצפי שלנו.
כמובן שגם השוני בין מסלולי ריבית קבועה ומשתנה ישפיע במידה רבה.

נניח למשל שהבנק מציע לנו מסלול ריבית קבועה לא צמודה בשיעור של 4% ל-10 שנים, או מסלול של ריבית קבועה צמודה בריבית של 2.3% וכיום לפי תנאי השוק המדד עולה בממוצע ב-1%.
במקרה כזה, ברור שעדיף לנו קבועה צמודה, כי הפער בין המסלולים עומד על 0.7% בלבד (4-3.3=0.7) והמשכנתא היא לתקופה קצרה יחסית.
לעומת זאת אם הבנק היה מציע לנו 3% בקבועה צמודה ו4% בקבועה לא צמודה, והיינו ביעד של בנק ישראל למדד, כנראה נכון יותר לבחור במסלול הקבועה לא צמודה.

האם מדדים שליליים יקטינו את ערך החוב שלנו?

הם יוכלו להקטין את עלויות הריבית וכפועל יוצא מכך את ההחזר החודשי, אך לעולם לא ישפיעו על ערך הקרן המקורי. באופן גורף, כמעט תמיד נשאף להימנע כמה שאפשר מחשיפה למדד, משום שמדובר בגורם בלתי יציב שישפיע משמעותית על ההחזר החודשי שלנו. עם זאת, ייתכן שבמקרים מסוימים נוכל לקבל ריביות נמוכות במסלולים האחרים אם נשים חלק מהמשכנתא במסלול כזה ועל ידי בניית תמהיל נכון, ברמה הכוללת הדבר עשוי להיות משתלם. המדיניות הטובה ביותר תהיה להסתייע בייעוץ משכנתא שיוכל לסייע לך לקבל החלטות נכונות בהתאם לתנודות השוק העדכניות ביותר.

רוצה ללמוד איך מומחי המשכנתא של קרדיט אינווסטור יסייעו לך לבנות תמהיל משכנתא מנצח ומשתלם? פשוט משאירים פרטים כאן ומיד נחזור אליך.

יש לכם שאלות בנושא

מה זה מדד המחירים לצרכן ומהי חשיבותו למשכנתא?

השאירו פרטים ונחזור אליכם בהקדם

תפריט נגישות