fbpx

איך לחשב ריבית על הלוואה בריבית קבועה לא צמודה?

אחת המשימות הראשונות שיהיה עלינו להתמודד איתן כשנתחיל במסע לבחירת המשכנתא, נהיה לבחור במסלול ריבית שיתאים לצרכים והיכולות שלנו. היום יותר מתמיד, האפשרויות שלנו מגוונות. כשניגש אל הבנק, סביר מאוד להניח שנגלה בשלב מוקדם למדי שהייעוץ שאנחנו מקבלים לא מציב בהכרח את האינטרסים שלנו במקום הראשון. לכן, חשוב שנגיע לכל פגישה כזו לפחות עם הבנה בסיסית של המסלולים שעומדים לרשותנו.

משכנתא במסלול ריבית קבועה לא צמודה (או בקיצור: משכנתא קל"צ) נחשבת לאחד המסלולים הבטוחים והיציבים ביותר והינה אחת מהפופולריות ביותר.

זהו נדבך חשוב מאין כמותו בתמהיל משכנתא יציב, היות ושיעור הריבית אינו מוצמד למדד המחירים לצרכן. משמעות הדבר היא שהריבית תישאר קבועה למשך כל חיי המשכנתא וכך גם ההחזר החודשי.

במובנים רבים – זהו גם היתרון וגם החיסרון הגדול ביותר. אז כיצד נקבל החלטה מדויקת לצרכים שלנו? כאן במדריך הזה, נסביר איך לחשב ריבית על הלוואה במסלול זה וכיצד הוא עובד.

כיצד עובד המסלול בפועל?

למעשה, לא משנה באיזה מסלול נבחר, חלקו ככל הנראה יהיה בריבית קבועה לא צמודה. נהלי בנק ישראל מחייבים כי תמהיל משכנתא יכלול לפחות שליש מהסכום בריבית קבועה ואחת מהאפשרויות הזמינות הן ריבית קבועה לא צמודה. 

האם ניתן לדעת מראש איך לחשב ריבית על הלוואה במסלול זה?

מכיוון שמסלול זה אינו נתון לתנודות השוק, ניתן להעריך את שיעור הריבית מראש. כדי לעשות זאת, ניקח את שיעור הריבית הממוצעת שנלקחה לתקופה ארוכה, כמו למשל, 20 שנה. נתון כזה יספק לנו אומדן מדויק למדי מה יהיה שיעור הריבית שלנו לאורך כל תקופת ההלוואה ויאפשר לנו לבנות תוכנית החזר מדויקת. ניתן לקבל את הנתונים הללו בקלות באתר בנק ישראל לריבית הממוצעת, על המשכנתאות במגזר השקלי. 

כך זה נראה בחיפוש בגוגל

אז באיזה מסלול כדאי לבחור?

בסופו של יום, התשובה לשאלה הזו אינה אחידה לכל לוקחי המשכנתא. כדי שנוכל להשיב עליה באופן שישרת אותנו על הצד הטוב ביותר, יהיה עלינו תחילה להבין שני דברים בסיסיים: 

מהו הפרש הריביות בין שני המסלולים?

ייתכן שישנם מסלולים אטרקטיביים יותר או שנוכל בעתיד לנצל ירידות במסלולי הריבית שנפסיד במסלול הקבוע. 

  • מה התחזית לעליית מדד המחירים לצרכן לשנים הקרובות? ככל שהעלייה הצפויה קטנה יותר, כך המסלול הלא צמוד פחות אטרקטיבית
  • שני הנתונים הללנו יאפשרו לנו להבין האם כדאי לנו לקחת את הסיכון ולהתחייב לשיעור ריבית קבוע ובלתי תלוי לאורך כל תקופת ההלוואה שלנו. 

נחדד את העניין בדוגמא קטנה:

נניח שיש לנו מסלול בריבית קבועה לא צמודה בשיעור ריבית של 3.5% ומסלול בריבית קבועה צמודה (משכנתא ק"צ) בשיעור של 2.2%. הצפי לעליית המדד הממוצעת בשנים הבאות היא 0.5%.
ברור מאוד שכאן יש לנו פה פער של 0.8% (3.5-2.2-0.5=0.8 ) ולכן עשוי להיות משתלם ללכת על הריבית הקבועה הצמודה דווקא.
כמובן שזה תלוי בתקופת ההחזר שלנו וכמו תמיד, במידת הסיכון שאנו מוכנים לקחת על עצמנו.
עם זאת, אם הפרשי שיעור הריבית בין שני המסלולים היה עומד רק על 0%-0.8%, ככל הנראה עדיף היה לקחת את המסלול שאינו צמוד למדד.

בצד כל זה, חשוב שנזכור עובדה חשובה – כשאנו מנסים להבין איך לחשב ריבית על הלוואה במסלולים השונים עלינו לקחת בחשבון שלא ניתן לחזות את מדד המחירים לצרכן לתקופה העולה על 10 שנים.

רוב המשכנתאות יילקחו לתקופה ארוכה פי כמה.

זוהי נקודה נוספת לזכות המסלול בריבית קבועה לא צמודה שכדאי לקחת בחשבון אם אנחנו רוצים להימנע מסיכון מיותר של עליית המדד. 

אז באיזה מסלול כדאי לבחור?

לאחר שהבנו איך לחשב ריבית על הלוואה במסלולים השונים, כדאי שנתעכב על יתרונות ואתגרים נוספים שעלינו להכניס לתחשיב כדי לקבל החלטה מושכלת.

יתרונות במסלול ריבית קבועה לא צמודה

  • יציבות – זהו המסלול הבטוח ביותר מהסיבה הפשוטה ששיעור הריבית קבוע ואינו מושפע משינויי המדד. משמעות הדבר היא שהתשלום הראשון יהיה זהה לתשלום האחרון בהחזר המשכנתא.
  • מסלול אידיאלי לתקופות בהן הריבית נמוכה – בתקופה בה הריביות על המשכנתאות נמוכות נרצה לקבע כמה שיותר מהמשכנתא כדי להגן על עצמנו מפני עליות עתידיות. 
  • סכום הקרן לא משתנה – קרן ההלוואה לא צמודה למדד וכך אנחנו מונעים את המצב העגום והנפוץ בו אנחנו משלמים שנים וסכום ההחזר שלנו פשוט לא יורד. 

אתגרים שכדאי לקחת בחשבון

  • עלויות גבוהות – התועלת שאנו מפיקים מהמסלול משמעותו גם סיכון גבוה יותר לבנק ולכן, סביר להניח ששיעורי הריבית ההתחלתיים יהיו גבוהים יותר במסלול זה ובתורו גם גובה ההחזר החודשי.
  • עמלות נוספות – מכיוון שמדובר במסלול לא גמיש, ייתכן מאוד שנרצה למחזר את המשכנתא או לפרוע אותה מוקדם יותר, מה שיגלול לרוב עמלות. העמלה למעשה מפצה את הבנק על ההפסד שיספוג מאי תשלום הריביות לאורך תקופת ההלוואה.
  • הריבית עולה ככל שתקופת ההחזר תעלה – לכן תקופת ההחזר היא קריטית להערכת הכדאיות שלנו. 
  • אין נקודות יציאה מוגדרות מראש – בכל מקרה בו נרצה למחזר או לפרוע, נספוג קנס בהכרח.

במקרים רבים כשאנו בונים תמהיל משכנתא, ייתכן מאוד שהמסלול בריבית קבועה לא צמודה יהיה המתאים ביותר עבורנו.

עם זאת, כדי לוודא שזהו אכן הפתרון האידיאלי, חשוב שניוועץ במומחים.

לתיאום שיחת ייעוץ עם מומחי המשכנתא של קרדיט אינווסטור, אנו מזמינים אותך לפנות אלינו כאן. 

יש לכם שאלות בנושא

איך לחשב ריבית על הלוואה בריבית קבועה לא צמודה?

השאירו פרטים ונחזור אליכם בהקדם

תפריט נגישות